czas trwania wystawy: 14.07 – 2.09.2022
Ponoć tylko w obliczu miłości bądź śmierci zdolni jesteśmy wznieść się na wyżyny swojej egzystencji, a energia wyzwalana w trakcie tych najdotkliwszych przeżyć odsłania całą prawdę o nas samych. W rozstrzygających momentach życia wszyscy stajemy się liryczni.
Pobrzmiewająca w tytule wystawy aura twórczości Emila Ciorana znajduje swoje szczególne odzwierciedlenie w najnowszych realizacjach Nikity Krzyżanowskiej, jakie zaprezentowane zostaną w przestrzeni 66P. Jest to opowieść o absurdalności życia, świadomości własnej śmierci i afirmacji postawy nihilistycznej, odżegnującej się od nieustannej pogoni za sensem.

Narracja całej ekspozycji rozpięta jest na dwóch osiach. Pierwsza skupia się na inspiracjach sztuką sepulkralną, motywach wanitatywnych i cmentarnych odpadach. Druga natomiast opiera się na tym, co najbardziej charakterystyczne w języku wizualnym Krzyżanowskiej – postwandalizmie i trashowej, graficiarskiej estetyce. W przeciwieństwie do wielu artystów i artystek młodego pokolenia badających tematykę śmierci Krzyżanowska nie zamyka się wyłącznie w bezpiecznych neoromantycznych konwencjach i stale powtarzanych motywach. Nie jest też wierna horacjańskim ideom unieśmiertelniającej mocy sztuki, a raczej na wzór tybetańskich mandali za pomocą swych prac oswaja się z perspektywą końca, akceptując nietrwałość wszystkiego, co materialne. Są to obrazy przesiąknięte mitologicznymi i subkulturowymi treściami. Zaczepione przede wszystkim w teraźniejszości, podobnie jak twórczość powstająca w tkance miejskiej, rodzą się z destrukcji i do niej zmierzają. Programowo zakładają tymczasowość swojego trwania. Parafrazując Paula Valéry’ego: „To co nie jest utrwalone, jest niczym, to co utrwalone, jest martwe”.
Film towarzyszący wystawie, zrealizowany przez Solo Show:
Krzyżanowska jest malarką znaną szerokiej publiczności z wyrazistego stylu i undergroundowych wydarzeń artystycznych. Tym razem zaprezentuje swoją twórczość w zupełnie innym wymiarze. Stajemy się liryczni tylko w nagłej organicznej zapaści to pierwsza indywidualna wystawa Nikity Krzyżanowskiej odbywająca się w czystej, neutralnej przestrzeni galeryjnej. Ekspozycja prezentować będzie najnowsze wielkoformatowe realizacje malarskie, obiekty przestrzenne i działania artystyczne wykonane bezpośrednio na ścianach i suficie. Ponadto w dniu otwarcia odbędą się koncerty rapowej wrocławskiej sceny, z którą autorka jest ściśle związana. Wystawie towarzyszyć będzie również obrona pracy magisterskiej zrealizowanej w pracowni prof. Łukasza Huculaka na ASP Wrocław.

Nikita Krzyżanowska urodziła się w 1995 roku, studiuje na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w pracowni prof. Łukasza Huculaka.
Tworzy prace oparte na geście i intuicji, w duchu estetyki ulicznego wandalizmu, w którym odnajduje elementy współczesnej mitologii. Związana z wrocławską grupą artystyczną Kościół Nihilistów.
Lubi spontaniczne „sytuacje wystawiennicze” w opuszczonych, trudno dostępnych miejscach. Na co dzień obraca się w posthiphopowym podziemiu muzycznym Bad Trip.
Dokumentacja fotograficzna wystawy oraz wernisażu, fot. Małgorzata Kujda:
organizator wystawy: 66P Subiektywna Instytucja Kultury
kurator i autor tekstów: Paweł Baśnik