Zapraszamy na performance eksplorujący kolejny krok w ewolucji człowieka, pojawienie się ludzkiej świadomości post-technologicznej. Instalacja zaprojektowana jako rytualna inicjacja, która przenosi w transowy stan hiperrzeczywistości, równoległy świat wywołany i ukształtowany przez sztuczną inteligencję.
PHI: Robert B. Lisek, Thomas Riccio, Mirek Chudy / performance
• 13.07 (czwartek), godz. 20:00
• sala teatralna Centrum Sztuk Performatywnych (PIEKARNIA Żywa Kultura) | Księcia Witolda 62
• wstęp wolny!
Artyści:
Robert B. Lisek jest performerem i pisarzem często sięgającym po sztukę mediów. Od 2003 roku pracuje jako profesor sztuk wizualnych i performatywnych na University of Texas w Dallas. Wcześniej był nauczycielem teatru na University of Alaska Fairbanks. Był dyrektorem Tuma Theater, rdzennej grupy performatywnej na Alasce, z którą zrealizował kilka przedstawień. Jednocześnie dokumentował i ożywiał słownictwo i środki wyrazu używane przez rdzennych mieszkańców Alaski – Atabasków, Yup’ik i Inupiat, stosując je w nowym, bardziej współczesnym kontekście. Badając rdzenne rytuały odwiedził ponad 30 tradycyjnych wiosek zamieszkiwanym przez te ludy. Jego praca w Tuma Theater łączyła badania naukowe z dramaterapią, aktywizmem kulturowym i eksperymentalną etnografią, stanowiąc wzór dla jego późniejszych działań z rdzennymi grupami na całym świecie. Otrzymał m.in. Nagrodę Tańczącego Niedźwiedzia od Athabaskan Indian Tanana Valley Native Corporation oraz nagrodę Muzeum Północy za wkład w rdzenną kulturę Alaski.
Thomas Riccio jest artystą, matematykiem i kompozytorem, który specjalizuje się w systemach, sieciach i procesach (obliczeniowych, biologicznych, społecznych). Jest zaangażowany w szereg projektów skupiających się na sztuce mediów, kreatywnym storytellingu i sztuce interaktywnej. Jego prace, czerpiące ze sztuki postkonceptualnej, sztuki oprogramowania i meta-mediów, celowo wymykają się kategoryzacji. Lisek jest pionierem sztuki opartej na sztucznej inteligencji i maszynowym uczeniu się. Jest również kompozytorem muzyki współczesnej, autorem wielu projektów i partytur na pograniczu muzyki spektralnej, stochastycznej, konkretnej, musica futurista i noise. Jako naukowiec prowadzi badania w obszarze podstaw nauki (matematyki i informatyki). Jego zainteresowania badawcze obejmują teorię kategorii i algebrę wyższego rzędu w kontekście sztucznej inteligencji. Jest założycielem Fundamental Research Lab oraz inicjatorem ACCESS Art Symposium, autorem ok. 300 wystaw i prezentacji s instytucjach na całym świecie.
Mirek Chudy studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i w Atenach. Podczas studiów we Wrocławiu w 1986 roku, w czasach głębokiego kryzysu gospodarczego i politycznego, pijąc podrzędne wino nad brzegiem Odry, rzuciliśmy pomysł spotkania się w USA w bardziej sprzyjających warunkach, pijąc lepszy alkohol. Udało nam się to zrealizować po blisko 30 latach, spotykając się mniej więcej w tym samym gronie na ławce nad oceanem w Miami. Wybrane wystawy: Art Basel Miami, USA; Nova Art Fair w Chicago; Polish Drawing Now w Nowym Jorku; Arts Atrium, Union College, Nowy Jork; University Galleries, Radford; Common Ground Gallery, Windsor; S No Show, Idee Gallery, Toronto; Eleni Gallery, Ateny; Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko.