Wystawa Piotra Blajerskiego „Włócząc się pośród innych realizacji życia” to spekulatywna wizja budowy wspólnoty pozbawionej szowinizmu gatunkowego. Artysta przygląda się procesom kształtującym biologiczne życia, rejestrując to, co na co dzień zazwyczaj pozostaje niezauważalne. Filmuje i fotografuje napotkane na swojej drodze zwierzęta, przyglądając się ich egzystencji i śmierci. Nawiązuje specyficzny rodzaj relacji, wchodząc w rolę widzącego i czującego świadka, który dzieli się osobistym doświadczeniem przekraczania horyzontu widzenia i empatii.
wystawy
Sztuka pomaga nam widzieć. Wystawy 66P to przestrzeń eksperymentowania z tym, jak widzimy rzeczywistość i z tym co zmienia nasze wyobrażenia. Ciekawią nas artyści, którzy rzucają im wyzwanie.
Trzy rozmowy. Wystawa twórczości Konrada Jarodzkiego i Pawła Jarodzkiego w Galerii Salon Akademii
1 marca w galerii Salon Akademii ASP Warszawa otworzyła się pierwsza wystawa Pawła i Konrada Jarodzkich zestawiająca twórczość obu wybitnych wrocławskich artystów. „Trzy rozmowy” to międzypokoleniowy dialog o ciele i erotyce, o wojnie i śmierci. To także inteligentne, pełne niepokoju, ale nie pozbawione humoru diagnozy współczesności. Na ekspozycję składa się prawie 130 dzieł malarskich, rysunków, obiektów i szablonów. Wystawa potrwa do 5 kwietnia. Wstęp wolny.
Po końcu, bez początku. Jacek Zachodny
Jacek Zachodny odnosi się w swojej realizacji do dotkliwego poczucia ustępowania świata jaki do tej pory znaliśmy; doświadczenia ery, w której „stare mity upadają, nowe jeszcze nie powstały”. W fikcyjnym anturażu ukazuje realne skutki ludzkiego stylu życia. Wystawę można postrzegać jako dystopijne muzeum mniej lub bardziej odległego upadku cywilizacji lub jako symptom aktualnego zachwiania „optymizmu adaptacyjnego” – dominującej jeszcze do niedawna pewności, że nasze zdolności przystosowawcze są niemal nieograniczone.
Program wystaw 2024
W tegorocznym programie koncentrujemy się na wyrazistych postawach, różnorodnych pokoleniowo, dla których bliska jest sztuka progresywna, odpowiedzialna społecznie i czuła na otaczającą rzeczywistość. Dominującymi wątkami łączącymi wszystkie wystawy pozostają poczucie niepewności i kruchości egzystencjalnej, potrzeba budowy wspólnotowości i empatii oraz niejednoznaczność związków natury i technologii.
Broń i chroń. Ala Savashevich
Wystawa zakorzeniona jest w doświadczeniach modelowania kobiet do pracy i pełnienia funkcji społecznie usługowych. Jej kanwą jest międzypokoleniowa pamięć odtwarzania i przełamywania określonych gestów i ról przy użyciu rozdanego zasobu rekwizytów. Obiekty tworzone przez artystkę nawiązują do odzieży ochronnej, narzędzi i symboli pracy. W zależności od warunków przekształcają się w zbroję, broń, kamuflaż, odznakę lub totem. Przechwycone z historii wyzysku tworzą herstorię kobiecej siły, autonomii i solidarności.
There are flowers that are born of mud. Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus)
Najnowsza wizja Uli Lucińskiej i Michała Knychausa powstaje pomiędzy spekulacją i nadzieją, końcem a początkiem. Punktem wyjścia do refleksji o następstwach ekozagłady są metaforyczne obiekty rodem z przyszłości, która stała się przeszłością i nadeszła za szybko.